24.1.2022

Palvelukeskuspäivystäjä on aina valmiina: “Jokainen hälytys käsitellään mahdollisimman pian”

Kun kiinteistön toiminta poikkeaa tavanomaisesta tai kameravalvonta havaitsee jotain poikkeavaa, saa hälytyskeskus siitä tiedon välittömästi. Etäyhteyden avulla ammattitaitoinen päivystäjä analysoi hälytyksen syyn ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin kutsuen paikalle tarvittaessa kiinteistönhoitajan tai vartijan ja ottamalla kriittisissä tilanteissa yhteyden hätäkeskukseen.

Päivystäjän työssä ei ole koskaan valmis

Hälytyskeskus toimii 24/7 vuoden jokaisena päivänä ottaen vastaan hälytykset kiinteistö-, turva- ja kameravalvonnasta. Tämä myös tarkoittaa sitä, että hälytyskeskuksessa työskentelee päivystäjä vuoden jokaisen päivänä kellon ympäri. K2 Turvapalveluiden Jyväskylän palvelukeskuksen päivystäjänä toimivan Tarja Niemisen mukaan hälytystyyppien yleisyys vaihtelee sääolosuhteiden ja vuorokaudenajan mukaan.

Kaikkein kriittisimpiä ovat henkeen ja terveyteen kohdistuvat hälytykset, samoin kiinteistöturvallisuuteen liittyvät. Jokainen hälytys kuitenkin käsitellään ohjeen mukaisesti mahdollisimman pian, kuvailee Nieminen.

Palvelukeskuspäivystäjän työnkuva rakentuu monesta eri tekijästä, kuten kamera-, LVISA- ja turvahälytysten vastaanotosta, riskin arvioinnista, kirjauksesta ja välityksestä edelleen, kiinteistöautomaation etäkäytöstä ja energiahallinnasta sekä palvelupyyntöjen vastaanotosta ja käsittelystä puhelimitse sekä sähköpostitse.

– ​​Osana työpäivään kuuluu myös uuden oppiminen. Tässä työssä et ole koskaan valmis, vaan joka vuorossa opit aina jotain uutta, kertoo Nieminen

Vaikka päivystäjän työ on hyvin staattista, ei se tarkoita etteikö työ vaatisi jatkuvaa vireyttä ja vahvaa keskittymiskykyä päivystäjältä. Vaikka tehtäviä olisi paljonkin, kaikki tehdään yhtä tarkasti ja ohjeen mukaisesti kuin vähemmän kiireellisenä aikana. Päivystäjän työssä asiat mitataan sekunneissa – välillä minuuteissa. Jos aikamääreet muuttuvat tunneiksi, oltaisiin monessa tapauksessa auttamatta myöhässä.

Se saattaa välillä kuormittaa henkisesti, koska tahdot tehdä työsi hyvin ja huolellisesti kaikissa tilanteissa. Aina ei välttämättä asiakkaallakaan ole se paras mahdollinen päivä. Oma paha olo tulee sitten purettua ensimmäiseen henkilöön, jonka tavoittaa puhelimitse. Valitettavasti se taho on aivan väärä: palvelukeskuspäivystäjä, joka ainoastaan vastaanottaa ja välittää ilmoituksen eteenpäin jonkun muun tahon hoidettavaksi. Joskus tällaiset kohtaamiset saattavat jäädä hetkeksi painamaan mieltä. Onneksi näitä kohtaamisia on harvoin, kertoo Nieminen.

Päivystäjän työssä oppii joka päivä jotain uutta.

“Näyttävintä on, kun kameravalvonnan avulla narautat murtovarkaat rysän päältä”

Palvelukeskuspäivystäjältä vaaditaan erityisesti pikkutarkkuutta, koska toimenpideohjeet sekä tehtävien käsittely vaatii tarkkuutta. Lisäksi raportteihin ja huoltopyyntöihin asiat on kirjattava tarkasti ja asiallisesti.

Tiedonhakutaidot ovat tarpeelliset. Tietoa on paljon, ja se saattaa toisinaan olla hajaantunutta eri paikkoihin. Lisäksi kaikesta tiedosta on osattava etsiä se uusin voimassa oleva ohje tai muu tieto. Saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta epähuomiossa saattaa helposti ottaa ensin vastaantulevan tiedon, eikä se välttämättä aina ole se tuorein ja oikein tieto, kuvailee Nieminen

Päivystäjän on oltava myös terveellä tavalla epäluuloinen. Esimerkiksi toisinaan puhelimitse päivystäjille yritetään syöttää pajunköyttä tarkoituksena päästä asuntoon tai muuhun tilaan, johon ei ole oikeutta päästä, jatkaa Nieminen.

Palvelukeskuksen jokaisella päivystäjällä on oma työpisteensä, jossa suorittaa työtehtäviään itsenäisesti omaan tahtiinsa. Tiimin tuki on kuitenkin koko ajan käytössä, sillä aina tulee tilanteita, joissa joutuu kysymään toisten päivystäjien mielipidettä tai apua. Niemisen mukaan työn parasta antia ovat hyvä työyhteisö sekä se, kun asiakaspalvelutilanne saadaan hoidettua kunnialla ja asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun. Monia ikimuistoisia työtehtäviä on sattunutkin Niemisen uran varrelle.

Kiireinen työvuoro, jossa saatiin pidettyä langat hallinnassa ja huumori korkealla. Tai puhelu, jossa aggressiivinen soittaja pyytääkin lopulta anteeksi huutamistaan. Ehkä se, kun selkeästi muistisairas henkilö pyrki yöaikaan terveysasemalle luullen olevan aamu, ja hän sai apua. Näyttävintä tietenkin on, kun huomaat kameravalvonnan avulla tulipalon tai narautat murtovarkaat rysän päältä. Monenlaiset tehtävät jäävät välillä mieleen, kuvailee Nieminen.

Suorat yhteydet vartiointiliikkeisiin sekä viranomaisiin

K2 Turvapalveluiden palvelukeskus on Finanssialan Keskusliiton hyväksymä hälytyskeskus (SFS-EN 50518), joka tarjoaa valvonta-, viestintä-, ohjaus- ja raportointipalveluita. Palvelukeskus sijaitsee Jyväskylässä ja käsittää hälytyskeskuksen, kiinteistövalvomon ja Call Centerin, joista kukin palvelee 24/7 varmistaen kiinteistöjen talotekniikan toiminnan ja turvallisuuden sekä ottaen vastaan palvelupyyntöjä ja hälytyksiä.

Palvelukeskuksesta on suorat yhteydet vartiointiliikkeisiin, huoltoliikkeisiin, muihin yhteistyökumppaneihin ja viranomaisverkon kautta viranomaisiin.

Lue täältä, kuinka Tarja Nieminen päätyi turva-alalle ja palvelukeskuspäivystäjäksi.

Lue lisää:

Hyväksy statistics, marketing evästeet käyttääksesi Social Share buttons.
Ota yhteyttä