21.7.2020

K2 Turvapalvelut otti käyttöön puheentunnistusrobotin parantamaan asiakaspalvelun laatua

K2 turvapalvelut on ottanut kokeiluun Elisan kehittämän puheentunnistusrobotin, jonka avulla voidaan lyhentää asiakaspalvelun vastausaikoja sekä nostaa puheluiden vastausprosenttia. Pilotti toteutetaan yhdessä Kouvolan Asunnot Oy:n kanssa, joka on K2 Turvapalveluiden asiakas.

K2 turvapalvelut saa kuukausittain jopa 13 000 palvelupyyntöä, joista noin 80% on ei-kiireellisiä. Puherobotin avulla nämä voidaan eritellä toisistaan, jolloin resursseja voidaan ohjata entistä tarkemmin ja kiireellisiin pyyntöihin pystytään vastaamaan nopeammin.

Puheentunnistusrobotti tunnistaa ihmisen puheen ja koodaa sen tekstimuotoon. Pääsääntöisesti puheentunnistusrobotti kykenee kirjoittamaan puheen perusteella asiakkaan järjestelmään ymmärrettävän tiketin. Suurin hyöty ilmenee yksinkertaisten palvelupyyntöjen selvittämisessä, mutta hankalammat tapaukset ohjautuvat aina ihmiselle. Kouvolan Asunnot Oy:n kanssa tehtävässä kokeilussa soittaja saa itse päättää, haluaako hän asioida ihmisen vai puherobotin kanssa.

K2 turvapalveluilla on isot odotukset kokeiluun liittyen, ja tavoitteena onkin hyödyntää tulevaisuudessa puheentunnistusrobottia entistä ruuhkaisemmilla palvelulinjoilla ja monimutkaisemmissa tehtävissä. Sitä ennen puherobotti halutaan kehittää tarpeeksi hyväksi, jotta sen käyttö olisi mahdollisimman mielekästä asiakkaalle.

Kauppalehti kirjoitti kokeilusta laajemman artikkelin, jonka voit LUKEA TÄSTÄ.

Hyväksy statistics, marketing evästeet käyttääksesi Social Share buttons.
Ota yhteyttä